Θαργηλία. 6ος – 5ος αιώνας π.Χ.
Μια πράκτορας (όργανο της περσικής διπλωματίας), εταίρα και κατόπιν βασίλισσα της Θεσσαλίας.
Η Θαργηλία ήταν από τη Μίλητο της Ιωνίας, γεννήθηκε στα τέλη του 6ου π.Χ.. Η ομορφιά της, η παιδεία της, και ευστροφία της την οδήγησαν να γίνει βασίλισσα επί μακρό χρόνο στη Θεσσαλία μετά απ’ την “πρακτορική” δράση της στον ελλαδικό χώρο. Όπου έδρασε στα χρόνια των Περσικών πολέμων. Με τη τέχνη, τη λάμψη και την πολιτική “σοφία” της κατόρθωσε να ελέγχει δυνάστες και να καθορίζει την τύχη ολόκληρων πόλεων. Τα φυσικά και εκπαιδευτικά προσόντα που διέθετε στάθηκαν ικανά, ώστε να διασπείρει αρχές μηδισμού στο πολιτικό παρασκήνιο διαφόρων ελληνικών πόλεων και να καταστήσει άνδρες ικανούς και πολιτικά ισχυρούς, πολύτιμους φίλους και συμμάχους του Βασιλέα των Περσών. Μάλιστα η Ασπασία, η γνωστή παλλακίδα του Περικλή, την είχε σαν πρότυπο της, καθώς σύμφωνα με τον Πλούταρχο, η Ασπασία (όπου καταγόταν και εκείνη απ’ τη Μίλητο), συγκρινόταν με την διαβόητη Θαργηλία.
Η ιστορία έγραψε: ότι η Θαργηλία προώθησε (περισσότερο στη Θεσσαλία),την ιδέα του μηδισμού στις ελληνικές πόλεις-κράτη, καλλιεργώντας την στους σημαντικούς πάντα εραστές της, την συμπάθεια και συμμαχία προς το βασιλιά των Περσών.
Προσπάθησε στην αρχή να αναρριχηθεί, στης αρχαίας Αθήνας τα ύπατα πολιτικά αξιώματα, όμως λόγω της δομημένης έτσι κυβερνητικής πολιτικής αρχής, της Αθήνας, έστρεψε σε άλλα καίρια σημεία, (για την κατακτητική είσοδο των Περσών), τον ενδιαφέρον της.
Σε κατοπινές μαρτυρίες φαίνετε να είχε φιλοσοφικές τάσεις κάτι που μόνο οι όψιμες πηγές (η εγκυκλοπαίδεια του Σούδα), αναφέρουν.
Η Θαργήλια μετά από τις διάφορες ερωτικές σχέσεις της -14 γάμους τις προσάπτουν οι αρχαίες πηγές- εμφανίζεται σαν βασίλισσα στη Θεσσαλία στο πλάι του βασιλιά Αντίοχου.
Ο Αντίοχος περί του οποίου έγραψε ο Θεόκριτος κ.α., διετέλεσε ταγός των Θεσσαλών και ο « βασιλεύων πάντων Θετταλών » κατά την χαρακτηριστική έκφραση του Αισχίνου του Σωκρατικού. Φιλοξένησε, στην αυλή του, τους συγχρόνους του μεγάλους ποιητές της αρχαίας Ελλάδας. Υμνεί στο ποίημά του ο Κείος ο Σιμωνίδης, την φιλοξενία, τον πλούτο και την δύναμη του Αντιόχου. Στην Φάρσαλο η Θαργηλία με τον Αντίοχο έζησε ,ως ερωμένη αρχικώς και μετέπειτα ως νόμιμη γυναίκα του για τριάντα χρόνια. Αυτή ασκούσε μέγιστη επιρροή σ ‘ αυτόν , όπως φανερώνεται στη σχετική βραχυλογία του Σούδα « βασιλεύσασα Θεσσαλών τριάκοντα έτη».
Η Θαργήλια συμβασίλευσε με τον Αντίοχο σαν απόλυτοι ταγοί στη Θεσσαλία και τον διαδέχτηκε στην εξουσία μετά το θάνατό του, περίπου το 515 π.Χ.. Η βασιλεία της στη Θεσσαλία δεν είχε κατά πάσα πιθανότητα τη μορφή της μοναρχικής διακυβέρνησης, αλλά της διατήρησης της σεβαστής και ισχυρής θέσης που η Θαργηλία κατείχε και πριν από το θάνατο του Αντιόχου, ως σύζυγος-βασίλισσα, υπό τους διαδόχους του πλέον στην ταγεία των Αλευαδών.
Όταν ο Ξέρξης το 480 π.Χ. εκστράτευσε στην Ελλάδα, η Θαργηλία τον υποδέχτηκε φιλικά και πέτυχε να μείνει το βασίλειό της αλώβητο.
Η Θαργηλία τέλος λέγεται, πως βρήκε βίαιο θάνατο από κάποιον Αργείο, τον οποίο είχε κάποτε στείλει στη φυλακή.
Βιβλιογραφία:
Ehlers, B., Eine vorplatonische Deutung des sokratischen Eros: der Dialog Aspasia des Sokratikers Aischines .München 1966.
Anonymus, de mulieribus 11 .Westermann.
Εγκυκλοπαίδεια Σούδας.
Ηλεκτρονική πηγή: http://www.ehw.gr/asiaminor/Forms/filePage.aspx?lemmaId=4472
Αρθρογραφία δημοσιευμένη.
Annyra P. Ezmperg.
ωραία ανάρτηση ..αλλα ..βρε αννούλα μου παρατήρησες οτι οι ισχυρότερες γυναίκεςστην αρχαιότητα ήταν ..εταίρες;;;οσο για την ΑΣΠΑΣΙΑ..δεν ηταν απλα η (παλλακίδα του Περικλή)αλλα και ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥ…καποιοι λένε οτι την παντρεύτηκεαλλοι λένε όχι …αλλα σίγουρα εκανε ενα γιο μαζί της..θα επανέλθω …φιλιά!!!!!!!!!
Καλώς όρισες ζωντανότατο κορίτσι φίλη Τόμυ στο χώρο.Μια εξαίσια ημέρα να έχεις.Σωστά φίλη το σημείωσες με ερώτημα: «οτι οι ισχυρότερες γυναίκεςστην αρχαιότητα ήταν ..εταίρες;;;». Σαν απάντηση λοιπόν νομίζω ότι:Η γυναίκες στον αρχαίο ελληνικό κόσμο, εκτός ελαχίστων πόλεων, όπως ήταν η αρχαίες, Σπάρτη και Χίος που σχεδόν είχαν τα ίδια δικαιώματα, ήταν αιώνια «ανήλικες». Δηλαδή, δεν είχαν την ωριμότητα να αντιμετωπίσουν τη ζωή!!! -Για τους αρχαίους βέβαια-. Έτσι πέρα από τις γυναίκες, που συνήθως ήταν ξένης καταγωγής, δεν μπορούσαν να κάνουν ή να απαιτήσουν δικαιώματα ή έστω να βγούν απ’ την αιώνια οικογενειακή φυλακή τους, πέρα απ’ τις γιορτές και τούτο με επιτήρηση και άδεια πάντα!!!Γι’ αυτό φίλη, εκείνες που φάνηκαν σαν οι ισχυρότερες ήταν και οι «ελευθεριάζουσες», εκείνες που ουσιαστικά δεν είχαν να δώσουν λόγω σε κανένα κηδεμόνα. Εχθές φίλη, “γιορτάσαμε” τιμήσαμε τον αγώνα για τα ίσα δικαιώματα της γυναίκας και που σαν αρχή αυτού του αγώνα, πάμε μόνο 130 χρόνια πίσω… Ευχαριστώ που άφησες την πνοή του πνεύματός σου να θερμάνει το θέμα.Άννα
ΕΡΩΤΗΣΗ…Ιερά ΘαργήλιαΤότε πρόσφεραν τις απαρχές του θερισμού των δημητριακών στη Δήμητρα. Δρώμενο των Θαργηλίων ήταν το μαστίγωμα της βουλίμου: πείνας.Στα Θαργήλια, γιορτή που έδινε και το όνομά της σ\’ ολόκληρο τον μήνα (που αντιστοιχούσε κατά ένα μέρος στον δικό μας Μάιο), σχημάτιζαν μια λατρευτική πομπή προς τιμή του Ήλιου και των Ωρών (=Εποχών), που συντελούσαν στην ωρίμανση των καρπών. Στην πομπή περίφεραν ένα πράσινο κλαδί που μόλις είχε αποκτήσει φύλλα. Το τύλιγαν με ταινίες και κρεμούσαν σε αυτό σύκα, διάφορα ψωμάκια και μικρά φλασκιά γεμάτα κρασί, λάδι και μέλι. Το κλαδί στο τέλος της γιορτής τοποθετούνταν στις θύρες των ναών και των σπιτιών όπου έμενε ώσπου να ξεραθεί για να καεί και να αντικατασταθεί την επόμενη χρονιά από ένα νέο. Τα Θαργήλια ήταν αγροτική γιορτή. Γινόταν προσφορά των πρώτων καρπών της νέας συγκομιδής στους θεούς, με σκοπό ο άνθρωπος να ευχαριστήσει το θείο για όσα του πρόσφερε και να εξασφαλίσει τη συνέχιση της εύνοιάς του.ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΑΡΓΗΛΙΑ …ΓΙΝΟΝΤΑΝ ΑΥΤΕΣ ΟΙ …ΓΙΟΡΤΕΣ;;;
Φίλη Τόμυ, η απάντηση είναι: πως δεν έχει καμία σχέση ο Μήνας Θαργηλίων των Αθηνών και που γινόντουσαν οι διδυμίες εορτές για τους αρχαίους θεούς, την Άρτεμη και τον Απόλλωνα, με την Θαργηλία. Εκείνες οι γιορτές λεγόντουσαν Θαργήλια…Κάποια φορά θα καταχωρήσω σχετικό αφιέρωμα.Φιλιά.Άννα
E κάπως \’ετσι \’έγινε γνωστό το Φάρσαλο.. για τους χαλβάδες του.Καλησπέρα Αννα
χμ.. επελεξες καλη ημερα να ασχοληθεις με μια δυναμικη γυναικεια προσωπικοτητα. Εχω καποιες αναφορες για εκεινη, αλλα δε γνωριζα τοσα πολλα :[
Καλώς ορίσατε φίλη και φίλε στο χώρο.Ένα υπέροχο υπόλοιπο Τρίτης να έχετε.*) Υπήρξα. Φίλη Λύδια, λατρεύω εξίσου και τον σαρκασμό σου…Να υποθέσω ότι κατάγεσαι απ’ τα Φάρσαλα, Θεσσαλή; Διότι νομίζω πως όλοι γνωρίζουμε καλά, ότι δεν είναι μόνο οι εξαίσιοι χαλβάδες (μακάρι να είχα τώρα ένα μικρούλι κομματάκι), αλλά και οι περήφανοι Έλληνες της Θεσσαλίας…. *) yannidakis live. Όντως φίλε, συνοδοιπόρε επρόκειτο για μια σημαντική κι άξια γυναίκα.Ευχαριστώ που αφήσατε την πνοή του πνεύματός σας να θερμάνει το θέμα.Άννα
Καλό μεσημέρι Αννούλα μου !Κάθε φορά που σε επισκέπτομαι ..μαθαίνω και κάτι.. Σε ευχαριστώ!Δυναμικές γυναίκες τότε..κρατούσαν τα ηνία και ήταν ηγετικά πρόσωπα ααααααααααα 14 γάμους.. μου κίνησε το ενδιαφέρον χιχιχιχιΦιλιά
Αυτό, πιστεύω, έπρεπε να το βάλεις χθες που ήταν "η μέρα της γυναίκας".Πάντως πολύ καλή άναρτηση.
Να\’σαι καλα Αννα μου..ομορφα ολα οσα εμαθα..οτι μαθαινει κανεις ειναι οφελος..εχω μαθει εγω ιστορια απο το γιο μου… :))καλο απογευμα..φιλια.
NAI TO XANADIABASA ME EUXARISTHSH ,TA GNORIZA OLA AUTA KAI MPORO NA SOU DOSO ENA MPRABO KAI APO MENA GIA AUTHN THN EMPERIESTATOMENH KATAXORHSHFILAKIA ANNURA MOU
Η Θαργήλια μετά από τις διάφορες ερωτικές σχέσεις της -14 γάμους τις προσάπτουν οι αρχαίες πηγές-………………………………Μεγάλη εντύπωση μου έκανε το νούμερο!!!!!!!!!!!!!!!!!!Να είσαι καλά να μας φωτίζεις.
Καλώς ορίσατε στο χώρο φίλες και φίλε.Ένα υπέροχο βράδυ να έχετε.*)Erato-Erato. Φίλη “αμφίδρομες” είναι οι φιλικές σχέσεις της μάθησης, μαθαίνω κι εγώ πολλά απ’ τους δικούς σας χώρους. Όπως εκείνο που μου “έκαψε την καρδιά”…με το DNA του πάχους…το θυμάσαι; χιχιχιχιχιχι:]Έτσι λένε για την Θαργηλία, ότι παντρεύτηκε 14 φορές!!! Ίσως να είναι ο αριθμός των εραστών της, πραγματικά δεν μπόρεσα να το ξεδιαλύνω. *)Μάριος Ο Εσωτεριστής. Φίλε Μάριε όλες οι ημέρες είναι ένας αγώνας για τις γυναίκες. Μόλις πάμε να σηκώσουμε λίγο το κεφάλι…αμέσως αντιδράτε…*) Ντόρα. Γλυκιά φίλη κι εγώ σε ευχαριστώ για τα όμορφα θέματα που αναρτείς.*)Dolce Fiore. Ρομαντικό κορίτσι φίλη Μαρία σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.*)Thalia K1. Φίλη Θάλεια ήδη απάντησα στην φίλη Ερατώ…τι να πω τούτη η γυναίκα ξεπέρασε και μερικές σύγχρονες…Ευχαριστώ που αφήσατε την πνοή του πνεύματός σας να θερμάνει το θέμα.Άννα
Eγω πάλι λατρεύω και τη φάρσα αλ(λ)α βρίσκομαι λίγο παραπαν.Θετταλή ναι, κατα το ήμισυ.Βουνίσια όμως.Εξ ου και το άγριο και χέρσο εντός μου.Το άλλο μου μισό εχει Μακεδονικές ρίζες.Εξ ου και η σάρισσα της γραφής μου.. \’αλλος είπεΚοίτα..:)Καληνύχτα Αννα
Eγώ δεν αντιδρώ.Εγώ δηλώνω φεμινιστής και ας είμαι άντρας.Βλέπω τα βάσανα που περνούσαν μέχρι πριν εκατό χρόνια οιγυναίκες(στις μουσλμανικές χώρες ακόμα τους βγάζουν το άχτι)και αγανακτώ!!!Η γυναίκα είναι για να της δίνει αξία ο άντρας, όχιγια να την κάνει κάτι ευτελές.
Καλώς ορίσατε στο χώρο φίλη και φίλε.Μια εξαίσια ημέρα να έχετε.*)Υπήρξα. Να λοιπόν φίλη Λύδια, από πού εκπηγάζει η μαχητικότητα του γραπτού σου λόγου!!!Όπου θαρρώ πως είναι ντυμένος άριστα (ο γραπτός σου λόγος) με αρκετά απ’ τα στοχαστικά στοιχεία ενός πανάρχαιου πολιτισμού. Στοχασμός, σαρκασμός στα “κακώς κείμενα” και το όπλο που χάρισε νίκες στον Αλέξανδρο Γ’…..Εύχομαι να συνεχίσεις και να γίνεσαι όλο και καλύτερη μαχήτρια υπέρ του νεοελληνικού γραπτού λόγου, καθώς σήμερα τα νέα παιδιά το έχουν “εκπαιδευτική” ανάγκη. *)Μάριος Ο Εσωτεριστής. Συγχαρητήρια φίλε Μάριε. Έτσι ελπίζω, ότι αύριο που θα αποκτήσεις οικογένεια, θα είσαι ισότιμος σύντροφος για τη γυναίκα σου…Δηλαδή, εξίσου οι εργασίες του σπιτιού, π.χ. Μαγείρεμα, σκούπισμα, τάισμα-άλλαγμα-πλύσιμο-διάβασμα παιδιών, ξεσκόνισμα, σκούπισμα, σφουγγάρισμα, πλυντήριο, άπλωμα ρούχων, πλύσιμο πιάτων κ.τ.λ. Ευχαριστώ που αφήσατε την πνοή του πνεύματός σας να θερμάνει το χώρο.Άννα