Υπατία Επιστήμονας Φιλόσοφος 370-415 μ.Χ. (Μέρος 1ο ).

 

 

 

 

Η επιστήμονας και φιλόσοφος Υπατία, με το φρικτό τέλος της, τους τρεις τελευταίους αιώνες, , έχει εμπνεύσει αρκετούς συγγραφείς του Διαφωτισμού και όχι μόνο, σύγχρονα μυστικιστικά φιλοσοφικά συστήματα, πολλούς νεοεθνικούς και στις πιο πρόσφατες ημέρες μας, σεναριογράφους. Δηλαδή, τείνει να γίνει ένα μυθικό πρόσωπο.

Ας γνωρίσουμε με μεγάλη προσοχή, εκείνα τα “ατελή” που υπάρχουν για τούτη τη σπουδαία γυναίκα.

Υπατία η Αλεξανδρινή ήταν μια διάσημη λόγια γυναίκα της εποχής της, στην αρχαία Αλεξάνδρεια της Αίγυπτου. Έγινε (περίπου το 400), διευθύνουσα και φιλοσοφική διδασκάλισσα της Νεοπλατωνικής σχολής, έγραψε βιβλία για τα μαθηματικά σε συνδυασμό με τις επικρίσεις των φιλοσοφικών και μαθηματικών εννοιών.

Η Υπατία ήταν ακόμη μια διάσημη Ελληνίδα Επιστήμονας φιλόσοφος και κόρη του φιλόσοφου Θέωνα της Αλεξάνδρειας, ο οποίος φαίνεται να της δίδαξε μαθηματικά. Σαν φιλόσοφος η Υπατία, συνδύαζε τις ιδέες του Πλάτωνα, με ένα μείγμα από χριστιανική, εβραϊκή, και με της Ανατολικής Ασίας επιρροές (νεοπλατωνισμός), όπου και τόνιζε: «αγωνίζομαι για ένα σκοπό εκείνο της Απώτερης πραγματικότητα.» επ. 88ff

Τα βιβλία της δεν υπάρχουν, όμως διασώθηκαν κάποιες απ’ τις επιστολές του Συνέσιου και που φαίνεται πολύ πιθανών, να συνεργάστηκαν μαζί στις ανακαλύψεις του Αστρολάβου(αστρονομικό όργανο), του Υδρόμετρου, του Υδροσκόπιου κ.α. Από τις επιστολές τούτες, και τον (σε κάποια μέρη) μυστικιστικό φιλοσοφικό χαρακτήρα τους, συμπεραίνουμε πως τους απασχολούσε και τους δύο: «Η ανάσταση της ψυχής και άρνηση της εγέρσεως της σαρκός, υπό τη χοϊκή – επίγεια μορφή της.» επ. 44ff Που όλοι φυσικά γνωρίζουμε ό,τι είναι η ουσιαστική βάση της χριστιανοσύνης: (Ιωάνης ια 25-26: «…εγώ είμι η ανάστασις και η ζωή. Ο πιστεύων εις εμέ, καν αποθάνη, και ο ζων και πας ο ζων και πιστεύων εις εμέ ου μη αποθανή…»).

Από τις ιστορικές επιστολές του Συνέσιου αναγνωρίζουμε πάλι, ότι συζητούσαν περί του χριστιανισμού και της Ανάστασης. Τώρα θα μελετήσουμε δύο μέρη από σημαντικές επιστολές, τις: επ. 44ff. και επ. 359ff., για την χριστιανική βάπτιση.

επ. 359ff. (πρώτη) 536-43:Για να με βοηθήσει για το ιερό μονοπάτι που οδηγεί σε εσάς, να μου δώσετε ως συμβολική σφραγίδα σας, και να κυνηγήσει από τη ζωή μου και τις προσευχές μου τους θανάσιμους δαίμονες του θέματος.

 

……..(Δυστυχώς δεν έχουμε τις απαντήσεις της Υπατίας και που θα βοηθούσαν την αλήθεια)……

 

επ. 44ff. (επόμενη) 619-35:Τώρα επιτέλους ως ικέτης η ψυχή μου φέρουν την σφραγίδα του πατέρα (σφραγίδα πατρός)[1], Είναι τρομοκρατία στους εχθρικούς δαίμονες, οι οποίοι βέλος ψηλά από βαθιά τόπους καραδοκεί της γης για να αναπνεύσουν άθεος ερεθίσματα από θνητούς. Και αφήστε το να είναι ένα σημάδι (σύνθημα) Για τον καθαρό υπουργος σας, ο οποίος καθ’ όλα τα βάθη του σύμπαντος είναι λαμπρό-κλειδί για τις φλογερές αναβάσεις.

 

[1](Μέχρι το έτος 400 η λέξη sphragis «Σφραγίδα», είχε γίνει το μυστικιστικό πρότυπο σαν συνθηματικός όρος, για τη χριστιανική βάπτιση.)

 

 

Στα επόμενα μέρη του αφιερώματος θα μελετήσουμε kai τα βιβλία του

Augustine FitzGerald. «Essays and Hymns of Synesius of Cyrene. Synesius of Cyrene, Bishop of Ptolemais». 2 vols. Oxford University Press. 1926-1930.

Που είναι τα δοκίμια (επιστολές) 1ος τόμος και στο δεύτερο τόμο, οι ύμνοι του Συνέσιου Κυρηναίου συμπεριλαμβανομένων των βοηθημάτων/κατευθύνσεων προς τον Αυτοκράτορα Αρκάδιο και τις πολιτικές παρεμβάσεις του.

Έτσι θα μελετήσουμε τις τρεις ακόμα επιστολές του Συναίσιου: επ. 154, επ. 105, επ. 136

Μέχρι βέβαια πριν από λίγο καιρό, θα μπορούσατε να βρείτε αυτούσιες τις επιστολές και τους ύμνους του Συνέσιου εύκολα αλλά μάλλον, σκοτεινοί κύκλοι, τις εξαΰλωσαν μαζί με την ηλεκτρονική σελίδα…. Που ήταν: <http://www.geocities.com/Athens/Acropolis/5164/synesius.html&gt; (αναρτημένη από τις 20 Αυγούστου του 2001.)

Συνεχίζεται….

 

Annyra P. Ezmperg.